Pages

Sunday, February 21, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 9 Hidup Baru Bersama Bapa Dan Ibu Tiri Di Singapura


HIDUP BARU BERSAMA BAPA DAN IBU TIRI DI SINGAPURA


Setelah saya dibawa pulang ke Singapura, dan setelah peristiwa bersama ibu di studio Jalan Ampas berlalu, kami tinggal di sebuah rumah kepunyaan Shaw Brothers di Yarrow Garden berdekatan dengan Jalan Singlap. Ketika itu hidup kami agak istimewa, kerana ibu tiri saya Noorizan adalah seorang yang kuat disiplinnya. Ini mungkin kerana beliau sudah terlatih ketika di dalam istana. Kami dimanja, tetapi manja yang bertempat. Bapa saya dilayan seperti seorang raja. Hidupnya diberi perhatian secukupnya, mungkin inilah pertama kali bapa saya merasakan kebahagiaan sebenar hidup sebagai suami isteri.

Saya masih ingat sebuah kereta Holden yang dipandu oleh orang tua bernama Wak Kimin. Kalau tak salah saya Wak Kimin adalah bapa mertua pelakon veteran Omar Suwita. Wak Kimin setiap pagi akan menghantar bapa saya ke studio, dan jika bapa tidak membuat pemggambaran di sebelah malam, maka Wak Kimin akan membawanya pulang. Boleh dikatakan waktu bekerja untuk bapa sentiasa terjaga dan ibu tiri saya tidak akan membiarkan bapa saya bersembang-sembang kosong di studio. Kadang-kadang saya dapat merasakan apa yang bapa rasakan. Dia mungkin merasakan seoalah-olah terkongkong. Sebenarnya itu adalah satu disiplin yang baik, kerana ibu tiri saya meletakkan bapa saya setaraf dengan kemasyhuran namanya.

Saya adalah anak kandung P.Ramlee, dan saya tidak mempunyai adik beradik, walaupun ada cerita mengatakan yang saya ada seorang abang atau adik (saya tak pasti) yang berada bersama ibu di Jakarta. Bapa sendiri tidak pernah menceritakan perkara ini semua kepada saya. Saya beranggapan, kalau sekiranya perkara itu benar tentu perkara ini akan diketahui sebelum bapa saya meninggal dunia. Walau bagaimanapun, hanya Allah sahajalah yang maha mengetahui. Kami tinggal sekeluarga dengan aman dan ceria, kami ditemani oleh seorang pembantu rumah yang berasal dari Terengganu, kami memanggilnya dengan panggilan "Ngah". Beliaulah yang menjaga kami, menolong memasak, pergi pasar dan mengemas rumah.   

Satu perkara yang tidak menyeronokkan saya di rumah itu ialah saya dilayan seperti seolah-olah hidup di dalam istana. Semuanya mengikut peraturan dan undang-undang (sepertimana dalam filem bapa saya Tiga Abdul). Pertama kali saya tidak boleh berbuat sesuka hati, semuanya mesti meminta izin dripada ibu tiri Noorizan. Setelah pulang dari sekolah saya dan adik-adik tidak dibenarkan keluar berkeliaran di jalan raya. Saya dan adik-beradik yang lain juga tidak dibenarkan menganggu bapa ketika makan, semasa dia membaca surat khabar, dan lebih-lebih lagi ketika dia sedang berehat dengan isterinya. Apabila sampai waktu makan, saya ditugaskan menyusun garpu dan sudu di atas meja. Setelah selesai, saya dan yang lain akan duduk di bilik sehingga bapa dan ibu tiri saya selesai makan barulah kami dipanggil keluar untuk makan.

Setiap hari minggu, kerja saya akan bertambah, semua pokok-pokok bunga yang ditanam harus disiram, dan najis-najis kucing juga terpaksa saya membersihkannya. Perhiasan rumah terutama yang diperbuat daripada tembaga, akan disuruh gosok atau gilap sehingga berkilat. Setelah semua kerja-kerja telah beres, maka barulah saya diajak oleh Noorizan mengikutnya ke pasar. Sekembali dari pasar, ada lagi kerja yang akan saya buat. Jika dibeli taugeh dan petai, maka tugas sayalah yang memetik taugeh dan mengupek petai. Begitulah kerja-kerja rutin atau kerja seharian yang diberikan kepada saya. 

Saya mempunyai lima pasang baju sekolah (uniform), lima pasang seluar, lima pasang stokin dan lima pasang kasut sekolah. Saya pun tidak tahu mengapa saya mempunyai hanya lima pasang bagi setiap item itu. Semua pakaian itu saya sendiri yang akan membasuh dan menggosoknya, walau pun kami mempunyai orang gaji. Selepas pulang dari sekolah, saya akan makan tengahari, kemudian berehat sebentar dan terus tidur. Saya akan dikejutkan tepat jam empat petang, untuk minum petang da kemudian saya dibenarkan ke padang untuk bermain sebentar bersama kawan-kawan di sekeliling.

Kira-kira jam lima petang, harus pulang ke rumah untuk menyiram pokok bunga. Selepas maghrib seorang ustaz akan datang mengajar kami mengaji, dan sebelah malam pula saya terpaksa mengulang kaji pelajaran sekolah. Tepat jam sembilam malam kami harus masuk tidur dan lampu bilik pun dipadamkan. Begitulah kehidupan saya seharian bersama ibu tiri saya Noorizan.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee   

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078