Pages

Saturday, February 20, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 6 Peristiwa Di Stesen Keretapi


PERISTIWA DI STESEN KERETAPI


Kami sampai di stesen keretapi Tanjung Pagar pada waktu malam. Alangkah terkejutnya kami apabila kami dapati ibu saya Junaidah sudah lebih dahulu sampai ke situ. Ayah saya semakin panik, dan saya terpaksa disembunyikan. 

Akhirnya dengan tidak membuang masa, pak cik saya Sheikh Ali menyembunyikan saya di bahagian tempat meletak beg. Tempat ini hampir menyentuh bumbung keretapi. Saya terdengar suara pertengkaran antara ibu dan bapa. Ibu saya tergesa-gesa menaiki keretapi yang belum bertolak itu, mencari saya.

Agak lama juga ibu mencari-cari saya tetapi tidak bertemu. Saya berasa semakin takut. Akhirnya isyarat berbunyi menandakan keretapi akan bertolak. Dari saat itulah saya terpisah dengan ibu kandung saya. Setelah saya dewasa, saya dapat tahu yang ibu pernah berjanji akan berusaha dan tidak akan berputus asa untuk mencari saya. Akhirnya saya tinggal di Pulau Pinang bersama nenek saya (Cik Mah) dan Pak Cik Sheikh Ali. Saya tidak lama tinggal di Pulau Pinang, dan boleh dikatakan setiap bulan nenek, Pak Cik dan saya ke Singapura menemui bapa. Ibu saya sudah terpisah jauh membawa diri ke Jakarta. Kelakuan saya semasa bersekolah di Pulau Pinang tidaklah begitu baik. Saya gagal dalam peperiksaan. Nenek saya bertambah khuatir. Akhirnya dia mengambil keputusan untuk menghantar saya pulang ke Singapura.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078