Pages

Saturday, February 20, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 5 Saya Diculik


SAYA DICULIK


Sebagaimana yang diketahui umum, bapa saya telah terpikat dengan seorang gadis berketurunan Arab. Saya hanya mengetahuinya melalui cerita dari kawan-kawan bapa saya. Namanya Hamidah, dan saya sendiri tidak mengambil tahu tentang kisah cintanya dengan Hamidah dan tidak pernah sekalipun menemui Hamidah.

Setelah beberapa bulan perceraian berlaku di antara bapa dan ibu, akhirnya pada suatu waktu ibu saya datang dari Jakarta ke Boon Teck Road untut menuntut saya dari bapa. Dia hendak membawa saya pulang bersamanya ke Jakarta, atas alasan anak lelaki adalah menjadi hak kepada ibu kandung.

Ketika itu bapa saya bertambah gelisah dan kebingungan. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukannya, mujurlah dengan pertolongan sahabatnya Pak Cik Salleh Kamil, maka bapa saya terus mengirim telegram ke Pulau Pinang meminta abang tirinya Pak Shek (Nama sebenarnya Sheikh Ali) supaya datang ke Singapura. Keesokan harinya Pak Cik saya Sheikh Ali tiba dari Pulau Pinang. Kedatangannya memang dinantikan oleh bapa saya. Dia merasa lega sedikit. Setelah mereka berbincang akhirnya, dengan secara senyap-senyap dan tidak diketahui oleh sesiapa, kecuali Pak Cik Salleh Kamil, mereka membuat keputusan menculik saya untuk terus dibawa ke Pulau Pinang. Entah bagaimana ibu saya mendapat tahu mengenai perkara itu dan keadaan menjadi semakin cemas dan runcing.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee 

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078