Pages

Saturday, February 20, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 4 Gara-gara P.Ramlee Bersiul


GARA-GARA P.RAMLEE BERSIUL


Ada satu peristiwa yang tidak dapat saya lupakan semasa bapa saya pulang dari studio untuk makan tengahari. Ketika beliau masuk ke rumah wajahnya riang sambil bersiul-siul. Bila ibu saya Junaidah terdengar siulan dan melihat keriangan bapa, dengan serta merta ibu saya menjadi sangsi dan mula menyindir bapa saya dengan berkata "Ah! Ini tentu dah jumpa girlfriends!" Bapa tidak menjawab hanya memandang dengan serius. Di sinilah bermulanya rasa cemburu ibu saya. Sebaliknya jika bapa saya pulang dengan wajah yang sedih, ibu saya masih lagi menyakat dengan katanya,"Ah, hari ini tak dapat jumpa girlfriends agaknya." Beginilah yang sering berlaku, bapa saya sentiasa berada di dalam keadaan yang serba salah.

Sifat cemburu ibu saya memang diketahui oleh ramai teman-teman yang tinggal di Boon Teck Road. Menurut cerita Pak Cik Kassim Masdor yang begitu rapat dengan bapa, apabila semua yang tinggal di Boon Teck Road dipindahkan ke sebuah rumah banglo di Katong, bapa saya sering keluar bersiar-siar di tepi laut. Ketika itulah ibu saya akan meminta Pak Cik Kassim yang masih muda ketika itu mengekori bapa saya dan Pak Cik Kassim terpaksa membuat laporan kepada ibu saya samaada suaminya di tepi laut bersendirian atau dengan teman wanita. Sifat cemburunya sampai ke tahap yang agak keterlaluan.

Oleh kerana itulah maka berlaku perpisahan sementara, dan kalau boleh dijadikan bukti, terdapat sebuah lagu ciptaan bapa saya berjudul "Hujan Di Tengah Hari" yang senikatanya ditulis oleh H.M.Rohaizad. Lagu ini kalau diteliti liriknya, jelas menunjukkan bagaimana perasaan bapa saya dan harapannya agar rumah tangganya tidak runtuh. Lagu ini dimuatkan di dalam filem Perjodohan. Cuba teliti senikatanya yang saya perturunkan di sini:


Hujan Di Tengah Hari

Sedih rasanya hati di dalam
Mengenangkan peristiwa masa yang telah silam
Di mana aku hidup bersama si dia
Tak pernah rasa aman bahagia

Perselisihan sering terjadi
Walaupun jauh dari nyata dan juga bukti
Namun begitu dia selalu terburu
Tegak melulu menurut nafsu
Andainya dia dapat mengubah
Tetapku terima
Mendirikan mahligai ria
Tapi tak berdaya
Ku sangka panas hingga ke petang
Rupanya hujan di tengah hari

Itulah lagu yang besar kemungkinan dicipta setelah berlakunya perpisahan antara ibu dan bapa saya. Perceraian yang begitu pahit telah dirasakan oleh bapa saya, dan oleh kerana saya adalah anak tunggalnya, maka berlaku pula pergeseran mengenai hak perjagaan saya. Oleh kerana bapa saya berpegang kuat kepada prinsipnya, maka dia berjaya mendapatkan anaknya Nasir untuk bersamanya.

Setelah bercerai, ibu saya mengikut rombongan bangsawan menjelajah ke seluruh Tanah Melayu, sedangkan bapa saya sibuk dengan kerjanya, maka kadang-kadang saya terpaksa dibawa ke lokasi penggambaran. Antara mereka yang sering bergilir-gilir menjaga saya ialah Ahmad C, Kassim Masdor dan Aziz Sattar, juga beberapa orang artis lain yang sentiasa memberi perhatian kepada saya.

Sementara ibu saya pula, setelah tamat bekerja dengan rombongan bangsawan, beliau pulang ke Jakarta mengikut bapanya yang juga datuk saya D.Harris. Bapa saya menjadi duda dan namanya semakin meningkat dan popularitinya juga semakin terserlah. Bapa saya telah mencipta lagu serta berlakon dalam banyak filem. Pendek kata pengarah-pengarah India ketika itu berebut-rebut mengambil bapa saya berlakon, kerana setiap filem yang dilakonkannya akan mendapat pungutan box office.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078