Pages

Monday, February 29, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 28 Sebagai Pemandu Kereta Saloma


SEBAGAI PEMANDU KERETA SALOMA 



Setelah tidak bersekolah, dan tidak mempunyai pekerjaan tetap, main muzik pun tidak selalu, akhirnya saya terpaksa menjadi pemandu kereta ibu tiri saya Saloma. Saya ditugaskan membawanya ke mana dia nak pergi. Sebelum ke mana-mana, setiap pagi terpaksa mencuci kereta dan kadang-kadang menjadi pengawal peribadi bapa saya menemaninya ke Studio Merdeka. Akhirnya setelah saya bosan dengan kerja harian yang tidak membawa apa-apa cabaran bagi saya, maka saya dan kawan-kawan pemuzik muda menubuhkan sebuah kugiran yang diberi nama "The Beatles" sebuah kumpulan muzik yang terkenal di barat pada ketika itu. Kugiran saya ini hanya sesuai untuk majlis kahwin dan majlis hari jadi dan penyanyinya ialah Salamiah Hassan. Ketika itu banyak juga kontrak yang kami terima, lebih-lebih lagi apabila ramai yang mengetahui bahawa kugiran "The Beagles" ini di bawah pimpinan anak P.Ramlee, jadi mewahlah sikit pendapatannya.

Satu tabiat saya suka bertukar-tukar kugiran. Ini mungkin kerana saya ingin mencari sesuatu yang baru. Saya berhenti dari The Beagles, dan memasuki pula kugiran anak Saloma dengan A.R.Tompel, Armali. Ini pun tidak kekal dan hanya untuk beberapa waktu sahaja sebab kami sering berselisih faham. Pada satu ketika, perselisihan kami sudah agak serius dan mula melibatkan pihak bapa dan mama. Penglibatan bapa dalam keadaan perhubungan kami yang agak tegang itu hampir-hampir membuatkan bapa saya mengambil keputusan meninggalkan mama Saloma kerana kemarahannya terhadap Armali dan mama.

Bapa memang sayangkan anak-anaknya termasuklah anak angkatnya dan sering mempertahankan mereka biar dalam apa keadaan sekalipun. Kerana kasih sayang yang terlalu mendalam itulah dia akan mengiakan apa pun yang dilakukan oleh si anak biarpun perbuatan tersebut sebenarnya salah. Di dalam perselisihan saya dan Armali tersebut, bapa beranggapan Armali yang bersalah, tetapi mama tetap menyebelahi Armali. Alhamdulillah, melalui rundingan keluarga, akhirnya perkara itu dapat diselesaikan dan kami bermaaf-maafan. Setelah beberapa lama tidak bermain muzik dan menyertai mana-mana kumpulan, saya akhirnya mengambil keputusan menganggotai kumpulan "Booty Boys"


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee 

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078