Pages

Friday, February 26, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 27 Tidak Mahu Bersekolah Lagi


TIDAK MAHU BERSEKOLAH LAGI



Setelah seminggu peristiwa itu berlalu, saya mengambil keputusan yang saya terpaksa berterus terang dengan bapa. Salah satu daripada sifat bapa ialah jangan berbohong dan bersikap tidak jujur. Sifat itu diamalkannya sehingga ke akhir hayatnya. Dia lebih suka orang yang berterus terang. Pada satu hari sekembalinya dari studio untuk makan tengah hari, dia memanggil saya masuk ke biliknya. Saya terus masuk dan duduk di sebelah mama untuk menjaga keselamatan saya supaya tidak dipukul lagi. Dia bertanya sama ada saya mahu terus bersekolah lagi ataupun tidak. Saya memberanikan diri dan terus memberitahunya perkara yang sebenar., "Daddy, Nasir tidak mahu sekolah lagi." Bapa tidak terkejut dan hanya membalas kata-kata saya, "O.K fine, tapi you mesti ikut Daddy shooting," Kemudian dia tersenyum dan berkata, "Sakit lagi tak? Daddy minta maaf sebab Daddy lost control semalam, O.K.?" Saya hanya diam, terfikirkan kata-kata bapa mengenai "shooting".

Apabila saya terdengar saja perkataan "shooting", badan saya terus lemah dan mula menyesal. Memang bukan minat saya dengan hal studio dan "shooting", lagi pun kalau saya terpaksa ikut dia selalu ke studio, macam mana saya nak hisap rokok? Tiba-tiba mama Saloma bersuara dari belakang, "Kenapa you nak berhentikan Nasir sekolah? Bapa saya menjawab bersahaja, O.K.lah Sally (panggilan manja bapa saya kepada mama Saloma). Kalau dia tak hendak sekolah, kita hantar ke bulan pun dia mesti tak belajar. Lagi pun kalau dia tak sekolah, kuranglah sikit duit belanja I." Kata bapa saya secara menyindir tetapi mungkin marah. Oleh kerana saya telah berterus terang dan bapa saya pun menjawab dengan berterus terang, maka saya terpaksa mengikut kemahuannya pergi ke studio buat beberapa waktu.    

Apabila tiba waktu untuk "shooting", saya pun terpaksa mengikut bapa ke studio. Di Studio Merdeka, walaupun tidak begitu berminat dengan dunia perfileman, saya berkesempatan untuk mempelajari banyak perkara dan ilmu berkenaan "shooting" secara kebetulan. Umpamanya saya mengetahui selok belok untuk membuat "effect", "dubbing" dan "editing" di dalam filem, namun oleh kerana kurang minat pada diri saya, tidaklah saya berusaha mendalami dan belajar teknik dan kemahiran tersebut dengan bersungguh-sungguh. Pada pandangan saya, hanya bidang muzik yang benar-benar hidup di jiwa saya dan ia jugalah satu-satunya persamaan minat yang dapat saya kongsi dengan bapa. 


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078