Pages

Thursday, February 25, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 25 Di Kuala Lumpur


DI KUALA LUMPUR



Setibanya kami di Kuala Lumpur, bapa kami membawa kami terus ke sebuah hotel berdekatan dengan Dataran Merdeka. Hotel itu terletak di Jalan Tangsi dan kalau tak salah saya hotel tersebut dikenali sebagai Penisular Hotel. Akhirnya kami berpindah ke sebuah rumah banglo di Jalan Bunga Kantan Setapak, Taman Furlong (kini kawasan itu diberi nama Taman P.Ramlee). Mungkin rumah ini juga dikhaskan untuk bapa saya oleh Shaw Brothers. Kami adik beradik amat gembira kerana mendapat rumah baharu dalam suasana bandar. Bapa saya yang ketika itu sudah bertugas di Studio Merdeka agak ceria. Perjalanan ke tempat kerja tidak mengambil masa yang lama kerana Studio Merdeka terletak di Hulu Klang. Beliau sering memandu keretanya sendiri ke studio. Saya bersekolah di Gombak dan kemudiannya saya dipindahkan pula ke High School di Air Panas Setapak. Semasa di Kuala Lumpur minat saya dalam muzik sudah mula saya rasakan, dan saya mula bercampur dengan kumpulan tiga guitar. Mulai dari sinilah saya sudah tidak berminat lagi dengan sekolah, dan sering ponteng kerana sibuk bermain muzik. Kami seronok kerana kumpulan kami sering diundang ke majlis-majlis kahwin dan hari jadi, walaupun pendapatan tidak lumayan, tetapi kepuasan cukup saya rasakan. Bapa saya sudah mula resah dan khuatir kalau-kalau saya tidak dapat melanjutkan pelajaran saya.

Kadang-kadang saya terpaksa berbohong dengan bapa yang saya ke sekolah, tetapi sebenarnya saya bersama kawan-kawan membuat latihan muzik. Bapa saya bertambah runsing dan khuatir bahawa saya akan terpengaruh dengan anasir-anasir yang tidak baik. Bagi diri saya sendiri, ingatan bahawa saya adalah anak seniman besar P.Ramlee menjadikan saya bertekad untuk menjaga nama baik bapa saya dan menjauhi perkara-perkara yang kelak menconteng arang ke mukanya.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee     

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078