Pages

Thursday, February 25, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 24 Berangkat Ke Kuala Lumpur


BERANGKAT KE KUALA LUMPUR



Pemindahan kami tidaklah seperti pemindahan orang lain. Kami berangkat dengan menaiki sebuah kereta Dodge yang dipandu oleh bapa saya sendiri. Pagi hari yang kami hendak berangkat itu, Cikgu Mat Nor ada bersama. Dia sempat membantu kami mengemas sama bilik bapa saya. Saya perhatikan, di samping dia berkemas, ada juga dia terjumpa beberapa salinan skrip yang tidak tersusun. Dia meminta izin bapa untuk menyimpannya, dan antaranya ialah sehelai 'Letterhead' yang bertulis 'Perusahaan Filem P.Ramlee'. 'Letterhead' ini menunjukkan harapan bapa saya untuk menubuhkan sebuah syarikat perfileman apabila tiba di Kuala Lumpur, tetapi sayang, hajat dan cita-citanya tidak kesampaian, kerana orang-orang di sekelilingnya tidak mahu lagi menghormati dan mempercayainya. Malah ada yang menikamnya dari belakang. Ini adalah cerita yang saya dengar sendiri apabila bapa saya menceritakannya pada saat-saat akhirnya kepada beberapa teman termasuk muridnya Cikgu Mat Nor.

Pada sebelah tengah hari kira-kira jam dua, kami pun berangjat dengan kereta yang dipandu bapa, meninggalkan rumah kesayangan kami, kerana di rumah itulah kami dibesarkan, bersekolah di hadapan rumah, dan mempunyai teman serta kawan yang ramai. Bapa sedih, kerana sebelum dia menaiki kereta, dia memandang ke sekeliling kawasan rumah dan berpesan kepada Kak Joyah," Jaga rumah pak cik ni," (panggilan yang digunakan oleh Kak Joyah bila dia memanggil bapa). Pada masa itu saya tidak risau sangat kerana saya dan adik-adik akan pulang semula ke Singapura, kerana kami masih bersekolah di Singapura buat sementara waktu.

Dari rumah bapa, kami terus menuju ke studio Jalan Ampas. Di studio, ramai kawan-kawan sudah menunggu. Mereka bersalam-salaman dengan bapa dan Saloma, sambil bergambar beramai-ramai buat kenangan. Bapa turut berjumpa kedua-dua pengurus studio Mr Lee Tung Ku dan Mr Kwek Chip Jian untuk mengucapkan selamat tinggal. Kami kemudian meninggalkan studio Jalan Ampas, studio yang telah mencipta nama bapa sehingga menjadi seorang seniman besar dan nadi serta tulang belakang industri filem Melayu. Filem yang terakhir diarahkan di studio itu ialah Tiga Abdul. Dari studio kami terus menuju ke Kuala Lumpur.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078