Pages

Wednesday, February 24, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 17 Berpindah Ke Cedar Avenue


BERPINDAH KE CEDAR AVENUE



Setelah beberapa bulan perkahwinan antara bapa saya dengan mama Saloma, akhirnya kami berpindah pula ke rumah baru di Cedar Avenue, berdekatan dengan tanah perkuburan orang-orang Islam Bidadari. Rumah tersebut adalah rumah teres yang disewakan oleh syarikat Shaw Brothers. Saya masih menyepikan diri dan belum mahu menerima kenyataan sebenar bahawa Saloma adalah isteri bapa saya yang ketiga dan ibu tiri saya yang baru. Saya seolah-olah bermusuh dengan bapa. Hanya apabila saya perlukan wang belanja, barulah Abang Ngah, pembantu rumah akan menyampaikan hasrat saya kepada bapa. Bapa pula pernah mendenda saya dengan menyuruh saya menulis sebanyak seribu kali kalimat yang berbunyi "I must love my autie" Dengan perasaan marah dan geram saya terpaksa menghabiskan tulisan itu dan ia masih tetap tidak mengubah pendirian dan perasaan saya terhadap ibu tiri baru saya. Saya pernah dirotan sehingga kadang-kadang berfikir untuk melarikan diri dari rumah. Keadaan ini akhirnya telah mengubah diri saya tanpa saya sedari dan jadilah saya seorang budak dan pelajar yang pendiam dan saya menumpukan kepada pelajaran di sekolah dengan berusngguh-sungguh sehingga saya mendapat markah terbaik.

Sekolah saya, Sekolah Rendah Cedar terletak di hadapan rumah. Pada suatu hari saya diminta oleh guru membawa wang sebanyak limapuluh riggit (ketika itu belum dollars). Wang ini untuk yuran pasukan pengakap sekolah. Cikgu memberi amaran jika wang itu lambat diterima, maka nama saya akan digugurkan dari senarai pengakap sekolah. Saya merasa serba salah, jadi saya cuba meminjam dari pembantu rumah Abang Ngah. Dia juga pada masa itu sedang pokai, saya bertambah risau dan khuatir kalau-kalau saya akan tersingkir daripada senarai pengakap di sekolah. Bapa saya pula ketika itu berada di Pulau Pinang kerana satu persembahan di sana. Yang boleh menolong waktu ialah mak cik Saloma sahaja. Sesudah berfikir panjang, saya cekalkan hati terus mengetuk pintu biliknya. Dia membuka pintu dengan tersenyum seolah-olah dalam hatinya berkata"Pandai kau cari aku" Dengan mesra dia menyuruh saya masuk dan duduk di sebelahnya. Saya akur sahaja. Soalan pertama yang ditanyakan kepada saya membuat saya tergaman, "Kenapa Nasir tidak sukakan mama?" saya diam. "Tak apalah, kalau Nasir tidak sukakan mama, mama tak kisah. Yang penting mama sukakan Nasir dan bapa Nasir." Saya amat terharu mendengar kata-kata beliau. Saya terus memeluknya menangis dan meminta maaf di atas kelakuan saya selama ini. Saya dimaafkan dan dengan segera saya mengambil kesempatan menyatakan hajat yang sebenarnya. lalu dia memberi wang yang saya kehendaki. Saya bersyukur kerana akhirnya diterima menjadi ahli pengakap di sekolah. Sejak dari hari itu, saya tidak lagi membenci mak cik dan sejak hari itulah saya memanggilnya "Mama" dan bapa pula saya panggil "Daddy".

Kehidupan saya di Cedar Avenue amat berbeza dengan kehidupan di MacPherson Road. Ibu tiri yang berpegang kerana disiplin sudah tidak ada lagi, maksud saya Mama Noorizan sudah bercerai dengan bapa. Saya tidak payah mengikut jadual harian yang tersusun. Kalau dulu saya terpaksa menyiram pokok bunga, kopek petai tetapi bersama mama Saloma saya merasa bebas dan tidak lagi merasa takut. Saya mula menghormatinya sebagai ibu. Cuma satu yang saya risau ialah saya terpaksa mencuci pakaian sendiri. Walau bagaimanapun pembantu rumah, abang Ngah tetap akan membantu, kerana dia tahu umur seperti saya yang masih kecil ini tentulah cuciannya tidak begitu sempurna.

Bapa juga telah nampak perubahannya, dia merasakan dirinya seolah-olah terlepas dari kurungan. Kadang-kadang dia balik jauh malam, dan kadang-kadang pula pulang awal, tetapi kemudian keluar semula. Nampak betul cerianya dan hari ke hari semakin ramai kawan-kawan yang datang berkunjung ke rumah. Sehingga rombongan drama pentas pun berlatih di rumah kami. Saya masih ingat cerita Kicap Emas dan Damaq, mereka berlatih bersama bapa saya di rumah kami di Cedar Avenue.  

Pelajaran saya jarang sekali dihiraukannya, dan apa sahaja yang saya pinta saya akan dapat, wang saku ketika itu sepuluh riggit untuk lima hari belanja. Ini hanya untuk perbelanjaan sekolah, sedangkan pembelanjaan harian lain perlu diberi berasingan. Waktu itu memang besar nilainya. Ketika itu saya dalam darjah lima, dan saya mendapati pelajaran saya semakin susah. Saya terpaksa belajar sendiri tanpa ada sesiapa tempat ntuk dirujuk. Ini menganggu pembelajaran saya dan akhirnya saya kadang-kadang tidak mendapat markah yang baik di dalam ujian dan peperiksaan di sekolah. Bila keadaan ini berlaku, saya akan meminta Mama Saloma  untuk menandatangani buku laporan prestasi di sekolah, tetapi kalau saya mendapat tempat kedua atau ketiga, maka bapalah yang akan menandatangani buku laporan tersebut. Saya akan diberi hadiah dan bapa tidak pernah memungkiri janji kerana apa yang dijanikannya akan ditunaikan. Begitulah juga dengan karyanya di dalam dunia filem, beliau sentiasa memenuhi kehendak penonton. Bapa sanggup berkorban apa sahaja demi kepentingan seninya biarpun hidupnya tidak semewah dan segagah namanya.



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078