Pages

Tuesday, February 23, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 14 Perkahwinan Bapa Yang Ketiga


PERKAHWINAN BAPA YANG KETIGA

Mak Cik Saloma sering datang ke rumah dan saya selalu saja dibawanya berjalan ke sana sini. Kadang-kadang saya agak rimas, kerana terpaksa mengikut kemahuannya, kalau tidak, saya khuatir dia akan memberitahu bapa. Saya sering dibelikan baju, pelbagai jenis mainan dan begitu juga dengan adik beradik saya yang lainnya. Saya tahu ini semua bertujuan untuk mengambil hati. Tetapi saya masih dengan pendirian saya, tidak mahu bapa berkahwin lagi. Apabila dia menceritakan tentang mak cik Saloma dan bercakap berkenaan rancangan beliau untuk berkahwin lagi, saya akan berasa sedih dan kadang-kadang menangis.

Walaubagaimanapun, sebaga seorang anak yang masih kecil dan tidak faham dengan perjalanan hidup, saya tidak dapat berbuat apa-apa, hanya berdoa agar bapa saya tidak melangsungkan rancangannya untuk berkahwin. Namun takdir Allah sudah menentukannya dan lagi pun saya tidak berhak menahan bapa daripada berkahwin lagi. Apa yang menjadi tanda tanya ialah bilakah agaknya bapa akan berkahwin dengan mak cik yang sering membawa saya bersiar-siar tersebut.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee  

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078