Pages

Monday, February 22, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 11 Timbul Rasa Bosan Dan Kecewa


TIMBUL RASA BOSAN DAN KECEWA


Hari demi hari saya mula berasa bosan, dan saya menganggap seolah-olah ibu tiri saya cuba bertindak sebagai ibu tiri yang sebenar kerana dia mungkin merasakan yang saya adalah anak tiri yang tidak harus diberi muka atau dimanja. Hati saya bertambah gundah, sesekali terasa juga ingin menceritakan perkara ini kepada bapa, tetapi rasa takut menebal di hati. Di saat-saat akhir sebelum ibu tiri bercerai dengan bapa saya, barulah saya sedar yang perbuatan ibu tiri saya itu bukanlah satu penyeksaan, tetapi itu adalah melatih disiplin diri. Mungkin kerana dia sudah terlatih dan biasa dengan keadaan hidupnya bersama Tuanku Raja Perak.  Jadi tidak patutlah saya merasa tertekan ataupun teraniaya, kerana dengan cara disiplin yang dilatihnya itu, maka kami sekurang-kurangnya menjadi anak yang taat dan berdisiplin. Ini adalah satu pengajaran yang baik yang belum pernah saya lalui sebelumnya. Tetapi segala yang indah nampaknya tidak berkekalan. Inilah lumrah alam dan kehendak Allah, tiada siapa yang dapat menentang kalau takdir sudah menentukannya.


SUMBER:  Allahyarham Nasir P.Ramlee  

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078