Pages

Friday, February 19, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 1 Filem Pertama P.Ramlee



FILEM PERTAMA P.RAMLEE



Filem Bakti arahan Dato L.Krishnan adalah merupakan filem pertama bapa saya diberi peranan 'hero' bersama S.Roomai Noor dan Kasmah Booty. 

Dalam filem ini bapa saya diberi nama Nasir. Mengikut apa yang diceritakan, nama saya Nasir adalah bersempena dengan namanya di dalam filem Bakti. Perkara ini kemudiannya menjadi satu amalan kepadanya. Beliau memberi nama kepada anak-anaknya dengan nama-nama yang terdapat di dalam filem sama ada filem arahannya ataupun filem yang dilakonkannya. Antaranya nama kedua-dua adik angkat saya. Seorang bernama Sazali, bersempena dengan filem lakonannya Anakku Sazali. Sementara seorang lagi adik angkat saya ialah Sabaruddin bersempena dengan filemnya Sabaruddin Tukang Kasut. Dalam filem Anakku Sazali, beliau telah dianugerahkan Pelakon Lelaki Terbaik di dalam Pesta Filem Asia Tenggara (Best Actor South East Asia Filem Festival). 


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078